welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

تجارت الکترونیک و اشتباهات متداول

در ایران شاید کمتر تاجری را بیابید که در مورد تجارت الکترونیک اطلاعات هرچند اندکی نداشته باشد و مخصوصا آنهائی که با کشورهای خارجی کار می کنند، کاملا این موضوع را حس کرده اند و دیده اند که همکاران تجاری آنها با چه مهارتی از امکانات تجارت الکترونیک استفاده می کنند و سود می برند.

در ایران، رسیدن به حد مناسب کاربری از امکانات الکترونیک در تجارت نیاز به گام های اساسی و بزرگی دارد که خوشبختانه خبرهای خوشحال کننده ای در مورد راه اندازی بانک داری الکترونیکی و پول الکترونیکی به گوش می رسد و در آینده نزدیکی شاهد فعال شدن خدمات تجارت الکترونیک در ایران خواهیم بود.
در این دوره برخی از اشتباه هائی که مخصوصا افراد تازه کار در تجارت الکترونیک با آنها مواجه می شوند را بررسی می کنیم. ما باید خود را برای روزی که مشکلات تجارت الکترونیک در ایران حل شده باشد آماده کنیم. هم از نظر امکانات و هم از نظر فرهنگی.

اشتباه اول – استفاده از خدمات میزبانی وب ارزان یا رایگان

خیلی صریح در این مورد اعلام میکنم که شما مطلقا نمی‌توانید با تکیه بر خدمات میزبانی رایگان مثل geocities یا tripod و غیره، یک تجارت اینترنتی جدی راه اندازی کنید. مطمئن باشید این روش جواب نخواهد داد. به قول معروف همان قدر که پول بدهید آش خواهید خورد. شما نمی‌توانید توقع خدمات مناسب و با کیفیت از این شرکتها را داشته باشید.
هیچ چیزی بدتر از این نیست که وب سایتی را که برروی سرورهای کند که ترافیک بسیار بالایی دارند، بازدید کنید. من نام هیچ شرکتی را نمی‌برم ولی برخی از این خدمات رایگان، واقعا بد هستند. وب سایت شما مهم‌ترین سرمایه ای است که شما دارید و باید در نگاه اول ، تأثیر خوبی بر بازدیدکننده بگذارد.
بعلاوه، هیچ چیز واقعاً مجانی را نمی‌توان یافت. وقتی شما خدمات رایگانی دریافت می‌کنید، مجبور خواهید بود که در بهترین نقطه وب سایت خود، تبلیغات شرکت میزبانی کننده وب سایت خود را قرار دهید. این موضوع اصلآ مناسب نیست که در بهترین نقطه تجارت اینترنتی شما، تبلیغات خارج از کنترل شما و متعلق به شرکت دیگری نمایش داده شود.
اگر به دنبال  فروش مناسب هستید می بایست از خدمات شرکتهای هاستینگی استفاده نمایید که سرورهای قوی، امن و خلوت دارند باشید اگر شما تصمیم ندارید این مقدار برای تجارت روی خط خود هزینه کنید، معلوم است که دراین راه جدی نیستید. بسیاری از مشتریان بالقوه شما به خاطر این موضوع از دست خواهند رفت.
توجه داشته باشید اکثر شرکت های هاستینگی که با هزینه خیلی پایین میزبانی وب سایت شما را انجام می دهند قطعا مجبورند برای توجیه هزینه ها و کسب درآمد تعداد زیادی وب سایت بر روی یک سرور نه الزاما قوی قرار دهند. بنابراین میزان امنیت و سرعت همچنین در دسترس بودن (Uptime) سرور نیز به شدت پایین می آید.
وقتی صحبت از میزبانی وب سایت است، موضوع ثبت دامنه اختصاصی پیش می‌آید. شما باید حتما برای تجارت اینترنتی خود یک نام دامنه اختصاصی ثبت کنید. این کار با هزینه حدود ۱۰٫۰۰۰ تومان در سال قابل انجام است . اگر برای پرداخت این هزینه برنامه ریزی نکرده اید چطور میخواهید مشتریان بالقوه به شما اعتماد کنند؟ تجارت اینترنتی خود را از نقطه شروع جدی بگیرید و درغیر اینصورت حتما شکست خواهید خورد.

اشتباه دوم – مخدوش کردن وب سایت خود با گرافیک نامناسب ، جاوا، موزیک وغیره

این اشتباه بسیار مهلک است. اگر درحال اجرای یک تجارت روی خط هستید، وظیفه اصلی وب سایت شما فروش خدمات و محصولات شما خواهد بود. هرچیزی که این تمرکز را برهم بزند بایدکنار گذاشت.
مگر اینکه شما طراح گرافیک باشید وگرنه گرافیک های حجیم که بارگذاری آنها تا ابد طول خواهد کشید، هیچ چیزی برای شما نخواهند فروخت وهمچنین جاوا که باعث از کارافتادن مرورگر بازدید کننده سایت شما می‌شود.
این مشکل درمورد خیلی از وصله های نرم افزاری (Plug-in) صادق است. صدا وموسیقی در وب سایت شما ؟ به هیچ ‌وجه ! مگر اینکه فروشنده دیسک فشرده موسیقی باشید وگرنه صدا و موزیک وصله ناجوری برای وب سایت شما است. در این مورد جای بحث زیاد است ولی حداقل اینکه این فایلها به کندی بارگذاری می‌شوند و برای بازید کننده شما دردسر ایجاد خواهند کرد.
گرافیک‌های فانتزی، جاوا، وصله های نرم افزاری، صدا و موزیک، هیچ خاصیتی ندارند جز طولانی کردن زمان مشاهده وب سایت شما.
این حرف را از من قبول ندارید ؟ یک نگاه به ۱۰۰ وب سایت برتر دنیا بیاندازید. از سایت یاهو که عمومی‌تر و معروفتر وجود ندارد. آیا تا به حال هیچ بخش فانتزی جاوا دیده اید و یا تا به حال هیچ صدائی از این وب سایت شنیده اید؟
من حتی با بخش های متحرک فلش (Flash) هم مخالف هستم. هرچند که تقریبا تمام مرورگرها آن را پشتیبانی می کنند ولی وجود آنها ارزش افزوده چندانی برای یک وب سایت جدی تجارت الکترونیک ایجاد نمی کند.

اشتباه سوم – پرس وجو نکردن و عمل نکردن به نظرات بازدید کنندگان

این اشتباه هم بسیار خطرناک است و شخصا معتقدم که پرس و جو و سپس عمل به بازخور بازدید کننده بسیار حیاتی است. اکثر مردم فراموش می‌کنند که بازدید کننده باید چیزی را که می‌بیند دوست داشته باشد و هیچ چیزی غیر از این، مهم نیست .این مثال دردنیای واقعی هم صادق است.
مدتی قبل یک وب سایت راه اندازی کردم که از Frame استفاده شده بود و خیلی سعی کردم از نظر فنی تمام جوانب را درنظر بگیرم. من می‌دانستم که Frame مشکلاتی برای بازدید کننده ایجاد می‌کند بنابر این وقت زیادی صرف شد تا بهینه سازی انجام شود. ولی بعد از پرس وجوی نظرات بازدیدکنندگان ، متوجه شدم آنها از این Frame متنفر هستند! نکته مهم این است که تا قبل از دریافت نظر بازدیدکنندگان، از این موضوع اطلاع نداشتم. از نظر من همه چیز خوب بود ولی غافل از اینکه اکثر بازدیدکنندگان با این موضوع مشکل داشته اند. من تمام سایت را طراحی مجدد کردم ودیدم که بلافاصله میزان بازدید از سایت افزایش یافت.
شما از ارزش بازخور مشتریان شگفت زده خواهیدشد، کافی است از آنها بپرسید. به خاطر داشته باشید که بازدید کنندگان سایت شما، کسانی هستند که خدمات و محصولات شما را خواهند خرید و بدون توجه به آنچه شما تصور می‌کنید، این بازدیدکنندگان، ارزش واقعی تجارت شما را رقم خواهند زد.

اشتباه چهارم – هدر دادن زمان به فعالیت‌های بی‌خاصیت

به عنوان یک بازار یاب اینترنتی، مهمترین سرمایه ارزشمند شما، زمان است. درست است، زمان از پول با ارزش‌تر است، پس در خرج کردن آن خردمندانه عمل کنید. از آنجایی که زمان شما، یک منبع محدود است باید یاد بگیرید که کارها را اولویت بندی کنید.
کارهایی وجود دارد که در لیست کاری شما از بقیه کارها مهم‌تر است برای مثال، میزان زمانی که برای فعالیت‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات صرف می‌کنید را در نظر بگیرید. آیا واقعاً می‌دانید که کدام یک بیشتر برای شما منفعت دارد؟ اگر نمی‌دانید، در حال هدر دادن زمان خود هستید. تمام روش‌های تبلیغاتی را تست کنید و زمان را مناسب خرج کنید.
موتورهای جستجو مثال دیگری هستند. یک اشتباه فراگیر بین بازاریاب‌های اینترنتی این است که اگر در صدر نتایج جستجو باشند، یک شبه موفق خواهند شد. این موضوع را باور نکنید و وقت خود را برای این کار هدر ندهید.
یک کار بسیار مهم که باید انجام دهید، خودکار کردن فعالیت‌های روزانه خود تا حد ممکن است. برای موفقیت در تجارت روی خط، باید حداکثر وقت خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کنید و بقیه کارها را اتوماتیک کنید.

اشتباه پنجم- عدم مدیریت مناسب مکاتبات و روابط الکترونیکی

ارتباط و مکاتبات شما با مشتریان و همکاران، باعث موفقیت یا شکست شما خواهد شد. از آنجایی‌ که در اغلب موارد شما این امکان را ندارید که رو در رو با آن‌ها ملاقات کنید و تأثیر بگذارید، باید یاد بگیرید که چگونه از نامه‌های الکترونیکی برای این منظور استفاده کنید.
هر روز ما نامه‌هایی از مردم جهت برقراری تجارت به شکل‌های مختلف دریافت می‌کنیم و اکثر آن‌ها به نظر می‌رسند توسط یک شخص ده ساله نوشته شده اند. خطاهای گرامری و دیکته‌ای، ساختار نامناسب که برای خواندن سخت است و … شما به این چه می‌گویید؟
هیچ کس عالی نیست و همه ما دچار اشتباه می‌شویم ولی بهانه‌ای برای این موضوع وجود ندارد. یک برنامه مناسب برای نامه‌های الکترونیکی داشته باشید و یاد بگیرید که چگونه از آن استفاده مناسب کنید و تمام مکاتبات خود را از نظر دیکته‌ای کنترل کنید. شما فقط یک بار فرصت دارید مردم را تحت تأثیر قرار دهید.
برای نرم افزار مناسب نامه‌های الکترونیکی، پیشنهاد من MS-Outlook است که بسیار حرفه‌ای با امکانات متعدد جهت تهیه و ارسال نامه‌های تأثیر گذار، در بسته نرم افزاری MS-office قابل استفاده است.

اشتباه ششم – عدم موفقیت در ایجاد و عضو گیری یک لیست از مشتریان

آژیر خطر … اشتباه بسیار مهلک … ! اگر یک گروه خبری ( Mailing List ) که به کمک آن با بازار هدف و مشتریان خود در ارتباط دائم باشید را ایجاد نکرده‌اید، جداً در حال هدر دادن پول خود هستید. به من اعتماد کنید، شما به چنین ابزاری نیاز مبرم دارید.
مردم از کسانی خرید می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند. بهترین راه برای جلب اعتماد مردم این است که به آن‌ها نشان دهید که در انجام کاری که می‌کنید و خدماتی که ارائه می‌دهید، تبحر دارید. داشتن لیست خبری به شما این امکان را می‌دهد تا با مخاطب خود در ارتباط باشید و به آن‌ها نشان دهید که در کار خود خبره هستید.
می‌توانید آن‌ها را درجریان تغییرات وب سایت و محصولات خود قرار دهید. هیچگاه لازم نیست نگران باشید که آن‌ها شما را فراموش کنند چون نام شما همیشه پیش روی آن‌ها خواهد بود. حتی می‌توانید از این طریق فضای تبلیغات نیز بفروشید. ولی از همه مهم‌تر، ایجاد ارتباط و اعتماد از این طریق است.
به این موضوع خوب فکر کنید، اگر می‌خواستید یک سرمایه گذار در صنعت املاک شوید، آیا از یک شخصی که خانه به خانه می‌رود و دنبال مشتری است مشورت می گرفتید و خرید می‌کردید یا کسی که قبلاً برای شما خبرنامه‌ای را به مدت یک سال ارسال کرده است؟

اشتباه هفتم – استفاده از روش‌های تبلیغاتی نامناسب برای پیشبرد تجارت الکترونیکی

لیستی از اشتباهات مهلک بازاریابی الکترونیکی که در آن هرزنامه‌ها (SPAM) ذکر نشده باشند، ناقص است. برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، زمین خوردن تجارت روی خط شما بر اثر ارسال نامه های تجاری ناخواسته برای مردم حتمی است. این یک اشتباه واقعا خطرناک است.
اگر دلتان می‌خواهد خودتان این مصیبت را امتحان کنید، مربوط به خودتان است ولی بعداً نگوئید که به شما اعلام خطر نکرده بودم. به ازای هر ارسال کننده هرزنامه که ممکن است درآمدی نیز داشته باشد، ما به شما ۱۰ بازاریاب حرفه ای و مسئول را معرفی خواهیم کرد که درآمد بسیار بیشتری دارند. مطلقا هیچ دلیل موجهی برای ارسال هرزنامه وجود ندارد.
همچنین ارسال تبلیغات برای گروههای خبری (Newsgroup) که به موضوع تبلیغ شما ارتباطی ندارند نیز بسیار خطرناک و نوعی SPAM است. چرا با این روش‌های سئوال برانگیز، تجارت روی خط خود را در خطر بیاندازید درحالیکه روشهای بسیار مناسب بهتری برای تبلیغات وجود دارد؟
خوشنامی برای هر بازاریابی، یک دارائی بسیار مهم و ارزشمند است و ارسال هرزنامه و کلاً هر روش دیگر SPAM ، این خوشنامی را نابود خواهد کرد و دور شدن مردم از شما، با سروصدای زیادی همراه خواهد بود. اگر به فکر اینکه در این تجارت باقی بمانید و سود طولانی مدت بدست آورید هستید، دور SPAM را خط بکشید.

اشتباه هشتم – فراموش کردن اهمیت بازاریابی بعنوان کلید موفقیت

حتی اگر بهترین محصول دنیا را هم تولید بکنید، هرگز قادر به فروختن چیزی نخواهید بود مگر اینکه وجود آن را به مردم اعلام کنید. بدون تبلیغات، هیچ مخاطبی وجود نخواهد داشت و بدون مخاطب، هیچ فروشی صورت نخواهد گرفت.این یک اشتباه خطرناک است. شما برای موفیت در تجارت، دو کار باید انجام دهید و فقط یکی از این دو کار را باید به صورت مرتب انجام دهید. می توانید حدس بزنید کدام را؟ اگر تلاشهای تجارت روی خط شما آنقدر که دلتان می خواهد موفق نیست، لطفی در حق کنید و برگردید به فعالیتهای پایه ای تر.

اول باید طرح تجاری سود آور طراحی کنید. تا زمانی که به اثبات نرسد که شما یک محصول یا خدمت مشخص و موجود دارید و یک روش فروش سود آور برای آن در نظر دارید، همه فعالیتهای دیگر، نارس و ناکافی است. وقت و هزینه خود را صرف تبلیغ چیز بی ارزش نکنید. وقتی متوجه شدید که طرح شما مناسب است، باید اکثر تلاش خود را صرف تبلیغ و معرفی آن کنید. اگر در هر فروش ۱۰۰۰۰ تومان سود ببرید، شما به سادگی با جذب ۱۰۰۰۰ مشتری، یک میلیونر خواهید شد. بازاریابی مثل خون زندگی بخشی برای تجارت شما است.

اشتباه نهم – تفکر یک شبه پولدار شدن از طریق اینترنت

البته این اشتباه فقط به تجارت از طریق اینترنت محدود نمی‌شود ولی به خطرناکی بقیه اشتباهات است. اگر بخواهیم یک اشتباه را انتخاب کنیم، این یکی، اولین دلیل شکست تجارت شما خواهد بود چه در دنیای واقعی و چه در تجارت روی خط. پول درآوردن راحت است ولی برای این منظور باید کار کنید.
یک تجارت موفق روی خط، یک شبه ایجاد نشده است، این حاصل بی‌خوابی‌های چندین شب است. اگر کسی به شما بگوید که نحوه کسب مقدار زیادی پول بدون کار سخت را به شما آموزش می‌دهد تا حد ممکن از او فاصله بگیرید.
طرز تفکر یک شبه و سریع پولدار شدن در دنیای اینترنت فراگیر است. ولی واقعیت این است برای افراد معمولی، چنین موقعیتی برای این کار وجود ندارد. گیر افتادن در این دام شما را از رسیدن به موفقیت واقعی براساس تلاش خود، دور خواهد کرد. با قبول این واقعیت که هیچ چیزی در دنیا رایگان بدست نمی‌آید براندوه خود غلبه کنید.
من نمی‌دانم چرا این طرز فکر یک شبه پول‌دار شدن در اینترنت تا این حد فراگیر است ولی من یک چیز را خوب می‌دانم و آن اینکه هیچ راز و روش جادوئی برای پول درآوردن در اینترنت وجود ندارد. با کار سخت و کمی پشتکار، هر کسی می‌تواند از طریق تجارت روی خط پولدار شود.

اشتباه دهم – درک نکردن قدرت واقعی اینترنت

اینترنت یک ابزار ارتباطی است. اینترنت برای همین هدف ایجاد شد و شما هم اگر به همین دید به اینترنت نگاه کنید، حداکثر بهره را از آن خواهید برد. هیچگاه برای بنگاه‌های اقتصادی روش به این سادگی و مقرون به صرفه برای هدف قراردادن مخاطبین وجود نداشته و نخواهد داشت.
از قدرت اینترنت برای رسیدن به میلیونها مشتری در سراسر جهان استفاده کنید. و سپس جهت ارائه انواع خدمات با مشتریان خود از طریق اینترنت همت گمارید که بدون وجود آن، این خدمات امکان‌پذیر نمی‌بود. از اینترنت برای جمع‌آوری اطلاعات، تحقیق در مورد رقبا و ایجاد شبکه ارتباطی با سایرین استفاده کنید.
یک معدن گنج در فضای اینترنت شناور است ولی شما باید بدانید که آن را کجا بیابید. یاد بگیرید که چگونه از موتورهای جستجو برای دسترسی آسان به تقریباً هرچیز که نیاز دارید استفاده کنید و سپس خواهید دید که سودآوری شما مثل پرواز موشک، اوج خواهد گرفت.

منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آمار yourkala.com